výtvarné umění
Někdo ho nesnáší, někdo miluje - fotograf Jakub Ludvík
Do 21. června můžete v galerii PRE zhlédnout výstavu fotografií a kalendářů Jakuba Ludvíka Osobnosti. Jakub Ludvík patří k vyhledávaným českým fotografům. Pracoval pro světoznámé módní značky, jako jsou Versace či Max Mara, a jeho snímky se objevují na titulních stranách prestižních časopisů. Mít od něj portrét považuje za samozřejmost většina českých celebrit i politiků. Jakub Ludvík, „nejznámější fotograf známých tváří“, je módní fotograf. Jeho práce sice odborníci často drtí neúprosnou kritikou, ale fotografované osobnosti jsou s výsledky jeho práce nadmíru spokojené a zařazují si tyto své portréty na titulní strany knih, magazínů či divadelních programů. Jakub Ludvík je především svérázná postava s naprosto svéráznými názory na lidi, společnost, politiku a zejména na svět tzv. českého showbyznysu, ve kterém se často pohybuje, protože je to jeho pracovní prostředí. Zrovna tak se často pohybuje ve světě modelingu a tím pádem ve světě žen, ke kterým má tento svobodný více než čtyřicátník velmi vřelý vztah.
Podsvětí Tomáše Jetely v Chemistry
Do 25. května bude v Chemistry gallery otevřena prodejní výstava obrazů Tomáše Jetely Zloději ptáků. Tomáš Jetela, letošní finalista Ceny kritiků, absolvent pražské Akademie výtvarných umění, ateliéru Michaela Rittsteina, představuje sérii nejnovějších obrazů inspirovaných světem podsvětí, „malých gaunerů“, zlodějíčků a jejich plánovaných útěků, s nimiž nelze vstupovat do jiného než dvojznačného vztahu sympatie a antipatie. Jetelova malířská poloha upomíná na tradici noirových filmů či ozvěny italského neorealismu, s nimiž sdílí jak jistou sociální tematiku, tak i vizualitu kinematografie 40.a 50. let. Přijďte se podívat na jednoho z nejzajímavějších představitelů nejmladší generace současné české figurativní malby.
Současná ilustrace dětských knih v Německu
Do 26. července můžete v Goethe Institutu zhlédnout zajímavou výstavu Současná ilustrace dětských knih v Německu. Výstava koncipovaná Goethe Institutem ve spolupráci s muzeem ilustrační tvorby v Troisdorfu přibližuje na příkladu třinácti významných německých výtvarníků a výtvarnic současnou ilustrační tvorbu v Německu. Vedle mezinárodně renomovaných klasiků se představují také mladší umělci, jejichž tvorba odráží aktuální tendence ilustrace dětských knih v Německu. Výstava dokumentuje kvalitu a pozoruhodnou mnohostrannost německé ilustrační tvorby od akvarelu přes koláže až po digitální experimenty. Pohled umělce je někdy naivní, jindy skeptický, někdy drzý nebo i intelektuální. Někteří umělci si hrají s imaginativními světy a fantazií, jiní vesele či skurilně zkreslují skutečnost. Expresivní obrazy s intenzivními barvami stojí proti tichým a subtilním ilustracím.
Soubor obrazů Miroslava Polácha v Galerii Kritiků
Do 2. června můžete v Galerii Kritiků navštívit zajímavou výstavu obrazů Miroslava Polácha nazvanou „17.53“. Poslední soubor obrazů Miroslava Polácha pracuje s tradičním motivem malířství – davovou scénou. Volně vychází třeba z konkrétní kompozice Hieronyma Bosche „Nesení kříže“. Rehabilituje tu iluzivně podané téma davu či masy a aktualizuje ho pro současnost – jedinec a dav. Miroslav Polách se po živých experimentech s formou a po sebereflexi malby vrací ve svém posledním obrazovém souboru k malířské iluzi a parafrázím motivu davové scény, zastavuje na obrazech čas. S použitím 3D technologií modeluje a zkoumá sociologii a „reprodukovatelnost“ masy, přitom hraje více-kódovanou hru s výrazovými prostředky malby.
Maríe Elínardóttir zpřítomňuje čas, který uplynul, v podobě vizuálních stop
Do 31. května můžete v galerii kavárny Velryba zavítat na výstavu fotografií Maríe Elínardóttir s názvem Neurčitá touha padat vzhůru. Fotografie Maríe Elínardóttir zachycují slovy jen stěží popsatelné momenty. Čas, který uplynul, se zpřítomňuje v podobě vizuálních stop, fotografie nedokumentují konkrétní situace ani nezachycují konkrétní děje, pouze evokují pro autorku zásadní pozitivní situace. Snímky mohou na první pohled působit nesourodým dojmem. Autorka se zbavuje svazujících pravidel, fotografie nevznikají na základě předem dané estetické konstrukce. Nejedná se o ryze dokumentární práci, fotografie jsou subjektivní autonomní výpovědí a pro diváka silným vizuálním zážitkem.
Radicatiho objekty v Italském kulturním institutu
Do 23. května můžete v Italském kulturním institutu zhlédnout výstavu objektů Giorgia Radicatiho s názvem Ghosts. Expozice obsahuje 25 výtvarných prací bývalého velvyslance Italské republiky v Praze Giorgia Radicatiho. Díla inspirovaná obdobím československé socialistické éry a vytvořená osobitou technikou mají být poctou hlavnímu městu a celému národu. Po dovršení diplomatické kariéry se Radicati věnuje umění. Výstavu pořádá Nadační fond Eleutheria na podporu výtvarného umění a Italský kulturní institut. Záštitu převzal velvyslanec Italské republiky v Praze Pasquale D'Avino.
Holandské a belgické malířství 19. století ze sbírky Jefa Rademakerse
Do 1. září bude v Salmovském paláci Národní galerie otevřena výstava Pohledem romantika: holandské a belgické malířství 19. století z Rademakersovy sbírky. V dnešní době se zvyšuje zájem široké veřejnosti nejen o umění 19. století, ale i o holandské umění. Národní galerie v Praze tak po úspěšných výstavách věnovaných Roelandtu Saverymu a neméně úspěšné výstavě Rembrandt & Co. nyní navazuje výstavou obrazů romantických holandských a belgických malířů, jejichž díla ve své době plnila výstavní sály, domy obchodníků s uměním a byla skvostem soukromých sbírek tehdy nově vznikající společenské vrstvy. Výstava Pohledem romantika je tak unikátní příležitostí spatřit ucelenou sbírku 70 obrazů, jež své putování zahájila v roce 2010 v sálech petrohradské Ermitáže v Rusku. Umělecká sbírka Jefa Rademakerse je považována za jednu z největších soukromých sbírek holandské a belgické romantické malby v Evropě. V malířském souboru se představují Barend Cornelis Koekkoek, Andreas Schelfhout, David de Noter, Fredrik Marinus Kruseman, Jacob Abels, Basile de Loose, Petrus van Schendel a mnozí další. Název výstavy současně vyjadřuje i charakteristiku Rademakersova tvůrčího přístupu k životu a sběratelství.