Golden Gate na návštěvě v Praze
Je příznačné pro vývoj Prahy, že městu až do poloviny devatenáctého století stačí most jediný. Solidní, bezmála deset metrů široký majstrštyk gotiky a produkt Karlova megalomanství byl sice mnohokrát poškozen povodní, opravován a znovu poškozován další povodní, jeho podoba však zůstává prakticky nezměněna. A rámcově nezměněna zůstává také tvář Prahy, obehnaná hradbami, sevřená v Pražské kotlině. Teprve ve druhé půlce století jako by se s Prahou roztrhl pytel. Hradby padají a Karlovu mostu v krátké době přibývá hned pět konkurentů, z nichž tři jsou na bázi tehdy progresivních železných konstrukcí. Visuté mosty devatenáctého století, tedy dva mosty dvou císařů a pěší lávka na Klárově, dávají Praze podobu až nevídaně odlišnou od té, kterou známe dnes. A je nutné říci, že přes veškerou historizaci v detailu oněch mostů Praha má dnes charakter o poznání historičtější. To je způsobeno tím, že věže visutých mostů představovaly ve své době nové a zcela soudobé dominanty města, zatímco dnešní mosty jsou, byť veskrze nesmírně elegantní, zároveň také poměrně nenápadné. Dominantou dnešní Vltavy je opět Karlův most.
Síla i slabost pražských visutých mostů spočívala, jak jinak, v jejich konstrukci. Ta sice propůjčovala mostům originální vzhled, zároveň však neposkytovala dostatečnou únosnost – což se s rozvojem dopravy, a zvlášt hromadné, ukázalo pro mosty osudné, takže ve století dvacátém mosty už pouze dožívají, a ačkoliv se i nadále objevují nové soutěžní návrhy postavené na tomto principu (například přes Nuselské údolí ve dvacátých letech), jsou už prakticky bez šance. Diskvalifikuje je čím dál více i ekonomické hledisko ve vztahu k levnějšímu betonu. Poslední elegán mezi pražskými mosty a ve své době pro Prahu téměř ikonická záležitost, krásný most Františka Josefa I., který stál v ose dnešní Revoluční třídy a jehož autory byla trojice mladých anglických architektů, byl definitivně rozebrán krátce po konci II. světové války. Druhý velký řetězový most, který vedl od Národního divadla na Smíchov, byl zbořen už o poznání dříve, na přelomu století.
Rozsah příspěvků našeho seriálu je omezený, zájemcům o zaniklou litinovou estetiku doporučujeme nicméně například knižní řadu Zmizelá Praha (nakl. Paseka), případně publikaci z pera zapálených inženýrů – Pražské mosty (nakl. Academia). Co jsme chtěli říci my, je nasnadě. Tvář Prahy je proměnná a má mnoho podob. Dnes se obléká do krajkoví mostních oblouků a sluší jí to, ve století předminulém však vykročila směrem jiným a dosáhla efektů neméně působivých. Úspěch je dán výjimečností symbiózy města a řeky. Řeky, která není ani příliš veliká, aby město rozdělovala (jako Dunaj, který z Budapeště činí pohříchu města dvě), ani příliš malá, aby se v ní samo město nemohlo zrcadlit.