Grafika roku 2007
Obsáhlé umělecké klání je každoročně spojeno s udílením cen ve čtyřech základních kategoriích a s vyhlášením laureáta ceny Vladimíra Boudníka, jímž se pro letošní rok stal absolvent brněnské Fakulty výtvarných umění Vojtěch Kovářík. Kovářík se v Praze představil sérií velkoformátových barevných linorytů, zachycujících vesměs triviální náměty, tvořené pohledy do zdánlivě chladně strohých a osiřelých interiérů (Nemocnice 2006, Chodba 2006, Jídelna 2005 atd.). Nápadným protikladem „šedosti“ tématu je však u Kováříka konstruování obrazu v duchu pointilistické skladby s pomocí pracné techniky, vytvářející jakýsi rastr drobných elementů modré, červené, žluté či černé a neméně komplikovanou prací se světlem a jeho odlesky. Op-artové vidění a příznačně charakteristické rozmlžení reality objevil autor již ve svém školním cyklu pohledů na industriální architekturu, vznikajícím rovněž využitím techniky linorytu. Vítězný soubor je však v paláci instalován poněkud nešťastně do místnosti s iluzivně malovanými rámci, které úsporně stylizované architektonické struktury grafikových obrazů barevně i tvarově spíše negativně ruší. Je nutné poznamenat, že uspořádání prezentovaných děl obecně není, i kvůli povaze samotného interiéru a velkému množství grafik, voleno občas příliš šťastně, což však na druhé straně vyvažuje to podstatnější – kvalita a velká různorodost vystavených prací.
Škála užitých technik, obdobně jako vlastních námětů, je rozsáhlá a pohybuje se např. od pracné mezzotinty až po digitální tisky tolik oblíbené mladými umělci. Mezi ty patří také Detail – Šum Jaroslavy Severové ohodnocený za počítačovou grafiku Cenou nadace český fond umění. Jednoduchá abstraktní kompozice, označovaná organizátory za „hledání přírodního řádu i rozmanitosti přírodních tvarů“, snad opravdu evokuje jakési subtilní a odlehčené zoomorfní tvary, podtržené výrazně rudou barevností. Jako protiklad klidné stavby grafiky Severové působí výrazově expresivní linoryt Lukáše Kudrny (hl. cena v kategorii A-klasické formáty), jenž vybral pro své dílo jadrné téma venkovského lokálu s příznačnými tvářemi šklebících se pijanů. Malým formátům (kategorie B) naopak vévodí opět střízlivé zátiší tvořené hmotou dvou stereometrických těles Jindřicha Růžičky (Válce č. 246, linoryt).
Vysokou kvalitou, pracností, ale především originální uměleckou invencí se vyznačuje řada děl ve skupině autorské knihy. Hlavní cena zde byla rozdělena mezi dva knižní počiny – deník O meu diário do Porto Štěpánky Bláhovcové (sítotisk) a knihu Princezny Alžběty Diringerové a Marie Veselé (digitální tisk). Bláhovcová byla oceněna především za kreativní spontánní vyjadřování, s kterým zaznamenala, a to nejen po stránce výtvarné, své zážitky ze studijní stáže v portugalském Portu a současně za schopnost vtipně reflektovat také některé rysy streetartu. Na příznačný humor i na prvky kýčovitosti vedle toho sázejí dvě studentky FAMU ve svých Princeznách, když se za využití digitálního média vtipně vyrovnávají s reflexí pokleslé estetiky.
Mezi studentskými pracemi naproti tomu zazářil žák ateliéru grafiky V. Kokolii na pražské AVU Jakub Honetschläger s poměrně inovativním užitím sítotisku a reliéfního tisku v civilním námětu Evropská I. Z městské tematiky pak vychází například rovněž Jan Měřička, oceněný za techniku tisku z hloubky, který ve svém digitálním leptu Devět ležících ze stanice Národní dal prostor především výrazné linearitě a jednoduchosti. S využitím chaotického protínání obrysů figur dokázal vystihnout naléhavě žhavé otázky, týkající se lidských existencí bez domova, tvořících již neodmyslitelně nedílnou součást koloritu pražských nádraží a zákoutí metra.
Grafika roku vznikla z iniciativy občanského sdružení Inter-Kontakt-Grafik a dalších partnerů a poprvé proběhla její přehlídka v Maďarském kulturním středisku v Praze roku 1994. Od té doby již většina umělců, teoretiků i sběratelů výtvarných děl vnímá tuto soutěž jako významnou kulturní akci, která aktuálně mapuje nejen nové talenty, ale zároveň také informuje o dění na české grafické scéně. V letošním roce představuje přes 220 listů a grafických zpracování knih, a ačkoliv se zdá být poněkud opomíjena médii, její návštěva nepochybně stojí za to.
14. ročník soutěže Grafika roku 2007 a 13. ročník ceny V. Boudníka můžete navštívit v Clam-Gallasově paláci ve dnech 13. 2.–18. 3. 2008. Více na www.ikg.cz.
Galerie{gallery}nekultura07/vytvarne_umeni/grafika roku{/gallery}