Co vře pod pokličkou Galerie hl. města Prahy
O dění v této pražské galerii, jež uspořádala celou řadu vynikajících výstav a projektů, rozhodli úředníci na základě výsledků auditu objednaného u firmy BNV Consulting. Následně v červenci letošního roku s odkazem na nutnost personálních úspor dostávají částečnou či úplnou výpověď tři stěžejní tahouni kurátorského týmu – Karel Srp, Olga Malá a Hana Larvová, aby jim byla následně nabídnuta jiná forma spolupráce. Karel Srp, jenž si v galerii prošel i řadou peripetií, zde pracuje od roku 1987 a obě kurátorky ještě o něco déle. Ghmp situaci stručně komentuje na svých internetových stránkách jako kompletní reorganizaci, jež povede k efektivnějšímu fungování organizace. Je s podivem, že právě tak významní historici umění, kterým tato instituce vděčí za dlouhodobě budovaný program a dosáhla díky nim v podstatě prestižního postavení mezi galeriemi moderního a současného umění, mají znamenat v personální struktuře nadbytečné a lehce postradatelné zaměstnance. Již v březnu upozornila Uměleckohistorická společnost v českých zemích otevřeným prohlášením na absurdní záměr sloučit ghmp s Muzeem hl. města Prahy především s přihlédnutím k výjimečnému postavení a zcela odlišnému a specifickému charakteru těchto důležitých kulturních zařízení (to je možné nalézt např. v Ateliéru č.10/2008).
Poprvé zveřejnil informaci o tom, že galerie hodlá propustit známého aktivistu a předsedu Jazzové sekce, jakož i jednoho z nejvýznamnějších specialistů v oboru historie umění Karla Srpa, deník Právo (17. 7. 08). To vyvolalo údiv a rozhořčení především v řadách odborníků. Na základě těchto událostí odstupuje Filip Černý od své výstavy a k protestu se přidává např. i Karel Císař, který se rozhodl zrušit akce jím organizované v rámci probíhajícího Bienále mladých. Poté rovněž Karel Srp společně s autorským týmem pracujícím na přípravě stálé expozice českého umění v domě U Zlatého prstenu odstoupí od tohoto projektu, aby vyjádřili svůj nesouhlas s děním v ghmp (na zpracování expozice se podílel např. i Vojtěch Lahoda či Lenka Bydžovská).
Uměleckohistorická společnost v českých zemích tedy 23. 7. 2008 vydává znovu k celé situaci své prohlášení a upozorňuje v něm mimo jiné na fakt, že firma BNV Consulting nemá žádné předchozí zkušenosti s audity v daném oboru a považuje ji proto za ne zcela kompetentní. Zdůrazňuje také, že zřizovatel (Magistrát) dlouhodobě projevuje nevoli vypsat řádný konkurs na ředitele galerie a hodlá provádět tak významné kroky bez jakýchkoliv konzultací s odbornou veřejností i samotnými zaměstnanci ghmp (již dříve situaci komentoval např. J. Skřivánek v Art&Antique 6/2007). V prohlášení mimo jiné stojí, že tento postup lze chápat jako vědomé zneužívání provedené kontroly a je projevem ignorování skutečných potřeb instituce samotné.
Budou tedy pražští radní i nadále přehlížet tuto kritiku, kterou mimo jiné podpořila i nejvýznamnější a špičková pracoviště u nás, jako jsou např. AICA, Ústav dějin umění AV ČR či Ústav dějin umění FF UK v Praze? Celý problém tak znovu ukazuje na neutěšeně alarmující a zcela nekomplexní přístup v kulturní politice prosazované primátorem Pavlem Bémem, potažmo radním pro kulturu Milanem Richterem, jejichž jednání a reformy vyvolávají v poslední době vlnu nevole a protestů také mezi divadelníky. Zdá se být navíc i tragikomickým obrazem stavu naší politické reprezentace.
Prohlášení F. Černého a UHS lze nalézt na http://protest-ghmp.blogspot.com/