Lítám v tom
Je možné vecpat celý svůj život do jednoho kufru? Pro Ryana (George Clooney), moderního poustevníka, kterému jakékoliv svazky ani vztahy nic neříkají, to není sebemenší problém. Což z něho mimochodem dělá špičku ve svém oboru, profesionálního vyhazovače. Někoho, koho si najmete jako bohatý citlivý šéf, kterému by zlomilo srdce dát někomu padáka. A tak nás nový film Lítám v tom zavádí do poněkud neobvyklého a neznámého prostředí, které není až tak atraktivní jako spíše realné a skvěle vystihujicí dnešní dobu plnou pomíjivosti, ostrých loktů a kreditek.
Tipy k poslechu rádia – Dny srbské kultury
Celý týden věnují stanice Radiožurnál, Praha, Vltava a ČRo 6 Dnům srbské kultury. Ke slyšení budou četby, rozhlasové hry, hudba vážná i populární, ale také dokumenty. Na www.rozhlas.cz/program jsou podrobnosti, na odkazu http://www.rozhlas.cz/…prava/705379 také. Z dalšího vysílání určitě stojí za zmínku sobotní přímý přenos Janáčkovy opery Z mrtvého domu z Metropolitní opery v New Yorku.
Hranice Stanislava Diviše
Brněnská Wannieck Gallery připravila rozsáhlou výstavu děl Stanislava Diviše (1953). Jeden z nejvýznamnějších představitelů českého výtvarného umění generace 80. let 20. století je znám prací, jejíž těžiště se pohybuje na pomezí vědy a umění, fantazie a pravidel, řádu a náhody. Ač v ateliérech AVU nikdy nedostudoval, o to zásadnější měl vliv na vývoj neoficiální české výtvarné scény 80. let, kdy stál mimo jiné u založení skupiny Tvrdohlaví.
Solaris v Buranteatru: Vesmírní bratři Marxové
Znáte Solaris, ať již v knižní, nebo filmové podobě? Pokud ano, dokážete si představit osudem zkoušené vědce Snauta a Sartoria jako postavičky vypadlé z filmové grotesky? Burani jsou odvážní drzouni. Vzít příšerně vážného Lema a ještě vážnějšího Tarkovského, udělat z nich vesmírnou taškařici a zároveň zachovat ducha předloh, to rozhodně nesvědčí o opatrných ambicích. Tentokrát ale bohužel přece jen přehnaných.
Petr Eisner – Milující sestra
Sotva se Petr Eisner pustil do psaní, už mu byla malá rodná země i století. Fázi, kdy začínající spisovatelé nejdříve píší o svém nejbližším okolí, proto rovnou přeskočil. Po prvních dvou knihách, kdy jedna se odehrává v Brazílii a druhá v daleké budoucnosti, si odskočil do Ameriky v předvečer hospodářské krize. Titul Milující setra však není třetím v řadě, jako divadelní hra vznikl už v roce 2002. Nedávno vydaná kniha se tak stala jen poutavým důkazem, že zaujmout čtenáře umí Eisner už dávno.
Nine – Fellini po hollywoodsku
Muzikálové filmy jsou pro mě jistou záhadou. Syntéza realistického vidění světa, jaký přináší filmový obraz, a hudebně-divadelních vystoupení je svým způsobem nesmyslná, ale ve svém výsledku velmi úspěšná, jak dokazuje existence několika skvostů, jež není možné přehlížet (My Fair Lady, Vlasy, West Side Story), a které se dokonce staly kultovními.
Když se o něčem nepíše...
… na Nekultuře, neznamená to ještě, že takové dílo či událost našemu kritickému oku uniká. NEkulturní redaktor je totiž velice rozmlsaná bytost a jeho jazýček umění ochutnává s velkou obezřetností. S ještě větší obezřetností přemítá, zda o tom napíše. A když už píše, leckdy nezůstane u jedné či dvou stran. Je pak na vedoucích rubrik, aby lahodností rozjařené nebo naopak pachutí popuzené redakční labužníky krotili v jejich výřečnosti. Nestává se totiž zřídka, že některé recenze mají třeba více než pět stran. Jeden z mnoha žadatelů o post redaktora mi nedávno namítl, že optimální rozsah tří stran je pro normálního čtenáře příliš. Jenže my nepíšeme pro „normálního“ čtenáře.