Umberto Eco – Knih se jen tak nezbavíme
Jak už sám název
napovídá, nová kniha z „Ecovské edice“ nakladatelství Argo je určena
pro všechny bibliofily, milovníky literatury a oddané uctívače Umberta Eca,
který na sebe v rozsáhlém a velice fundovaném rozhovoru prozradí
například i to, že i takový intelektuál, jako je on sám, si mezi psaním
knih a esejí také rád „zapaří“ nějakou tu hru se svým synem. A hned
vzápětí dozná, že zpravidla takové hry prohrává na plné čáře.
Přežije kniha jako artefakt novou dobu
digitálních čteček? Po knižním veletrhu Svět
knihy, jenž se v letošním roce nesl v duchu této problematiky, tak
i nakladatelství Argo hází do ohně své polínko, které už jen podle
názvu plane velice optimisticky. A skutečně, z celého rozhovoru, který
vede francouzský novinář Jean-Philippe de Tonnac a kde odpovídají
společně scenárista Jean-Claude Carriére (který napsal například
scénáře k Valmontovi, Bílé stuze nebo Nesnesitelné
lehkosti bytí) a spisovatel Umberto Eco, není cítit ani troška
skepse.
To, že pevná vazba knihy válcuje jakékoliv snahy o její digitalizaci, čiší z každé stránky této publikace. V porovnání s jakýmikoliv paměťovými nosiči, jako jsou CD, DVD nebo flash disky, má totiž kniha jako taková daleko nejdelší životnost, pokud ji nepotká oheň (Alexandrijská knihovna je toho dostatečným důkazem). Navíc k ní nepotřebujete žádný čtecí přístroj, kromě svých očí. Digitální čtečka knih naproti tomu kromě možnosti skladování velkého množství textu na jednom místě nese řadu nevýhod. Případný čtenář se musí neustále orientovat v aktuálních formátech a hlavně s ní přijde o celý rituál „čtení knihy“, tedy o její vůni, obracení stránek nebo zakládání záložek. Dokážete si představit, že byste si digitální čtečku četli ve vaně nebo si ji schovali před spaním pod polštář?
Publikace Knih se jen tak nezbavíme je zajímavým a velice čtivým příspěvkem k ožehavé otázce budoucnosti tištěných knih.
I když je tento rozhovor
zařazen do stejné edice nakladatelství Argo jako další Ecovy eseje, je
nutno říct, že Jean-Claude Carriére sekunduje Ecovi brilantně. Navíc do
knihy vnáší skrze své filmové zkušenosti další a velice cenný úhel
pohledu. Bohužel velkou slabinou je sám novinář Jean-Philippe de Tonnac,
jenž není schopen ani v psané podobě celý rozhovor vést tak, aby
čtenář ctil jeho osobu a autorský vklad. Jak Eco, tak Carriére se totiž
často nechávají unést svou bibliofilskou vášní a Tonnac není chopen je
usměrnit, což by nemuselo být tak na škodu, kdyby nevstupoval do rozhovoru
zrovna v nejlepším a nezačínal novými tématy, která s těmi
předchozími nemají nic společného. Díky tomu tak čtenář brzy nabude
pocitu, že by si zpovídaní bez problémů vystačili sami jen s trochou
redakčních úprav.
I přesto je publikace Knih se jen tak nezbavíme zajímavým a velice čtivým příspěvkem k ožehavé otázce budoucnosti tištěných knih. Škoda jen, že kniha, ve které se mluví o prvotiscích nezměrných hodnot, za které by si Eco i Carriére mohli koupit hned několik nových bytů, je sama vytištěna na recyklovaný papír.
Jean-Claude Carriére a Umberto Eco, Knih se jen tak nezbavíme, Argo, Praha 2010, překlad Dagmar Slavkovská.