Stibral, Zuska, Dadejík – Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu
Po třech letech spatřilo světlo světa společné dítě katedry estetiky Filosofické fakulty a katedry filosofie a přírodních věd Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Na jeho zrodu se podíleli hned tři otcové: Karel Stibral, Vlastimil Zuska a Ondřej Dadejík. Pokud vás zajímá estetika přírody, anebo ještě lépe, pokud o ní doposud nevíte vůbec nic, neváhejte a pokračujte ve čtení!
Ze tří výše jmenovaných autorů byl hlavním řešitelem grantového projektu Karel Stibral, který je také podepsán pod většinou kapitol. Skvělá úvodní kapitola s obecným představením problematiky a vymezením vědeckého záměru autorů je doplněna boxy se zhuštěnými informacemi, které předkládají základní informace o hlavních tématech publikace (Konceptualizace a dominace estetické funkce, Problém definice krajiny a definic vůbec, Stručné dějiny české estetiky). Podobné, graficky oddělené bloky textu se objevují i ve zbytku knihy, většinou jako shrnutí kapitoly anebo medailonek vědeckého proudu nebo konkrétního učence. Text je srozumitelný a odborné termíny bývají přesně vysvětleny. Je tedy čtenářům snadno přístupný i bez filosofického, resp. biologického vzdělání.
Těžko pominout opravdu široký záběr, který se autoři pokoušejí postihnout, a vůbec se nedá říci, že neúspěšně, ba naopak. Už od dob národního obrození panuje nejen na poli vědy neustálá potřeba si dokazovat, že držíme krok se zbytkem Evropy, potažmo světa. V České estetice přírody ve středoevropském kontextu jsou už v samotném názvu nastaveny skromnější ambice. Jsou ale pravidelně překračovány. Kant sice působil v Královci, ale jeho význam hranice tohoto německého města dalece překračuje. Vedle Kanta patří k nejčastěji citovaným autorům Darwin a jeho pokračovatelé i odpůrci, přičemž mezi českými vědci převažují ti první.
Už od dob národního obrození panuje nejen na poli vědy neustálá potřeba si dokazovat, že držíme krok se zbytkem Evropy, potažmo světa. V České estetice přírody ve středoevropském kontextu jsou už v samotném názvu nastaveny skromnější ambice.
Setkáme se s velkými jmény české filosofie a přírodovědy, ale objeví se i méně známí myslitelé. První vlaštovky byly již v 18. století, ale postavy v ohnisku zájmu spadají do doby od druhé poloviny století devatenáctého až po současnost. První dvě části: Estetika přírody na Karlově univerzitě a Moravští hegeliáni jsou věnované spíše estetikům, kteří se zajímali o přírodu, třetí část Biologizující estetika je pak zaměřená na některé přírodovědce, kteří se věnovali i možným estetickým prožitkům z přírody. Z těch nejmladších nemohl zůstat opomenut Stanislav Komárek, kterého možná znáte také jako autora pozoruhodných esejů a románů, například Mír s mloky a Opšlstisova nadace.
Myšlenky jednotlivých vědců jsou jednoduše formulovány a jejich dílo je srozumitelně představeno. Na druhou stranu tím trochu klesá celková úroveň, a přestože se nejedná o popularizační text, jeví se mnohdy jako určený více pro středoškoláky než vysokoškoláky. Ale i estetikům z profese snad může odhalit nové informace a hlavně nabízí povedenou sumarizaci.
Ukázka:
V roce 1917 vyšla jediná česká monografie zabývající se
výhradně tématem estetiky přírody – Aesthetika přírody od
středoškolského profesora Karla Zítka. Toto ani ne stostránkové dílo
zůstalo ovšem zcela neznámým a jeho vliv nenalezneme ani v kruzívh
estetických, ani přírodovědeckých. Jistě to nebylo jen neblahým obdobím
konce války, kdy vyšlo, ale i vlastním textem, který se možná na
příliš krátkém rozsahu pokusil o určitou syntézu obou oblastí. K té
Zítka předurčovalo jeho předchozí humanitní a současně lékařské
vzdělání. Přesto text nepostrádá určité zajímavosti, především pro
zájemce ze strany přírodních věd.
…Zítko by dnes v tomto díle patřil nejspíš mezi zastánce neurologické
estetiky, přesto se v některých ohledech překvapivě obrací proti
tendencím biologů redukovat např. krásu tvarů na symetričnost,
pravidelnost apod. Zítka také nemůžeme řadit jednoduše do proudu
přírodovědného, protože přestože se snaží dle vlastních slov o
„objektivní estetiku“ a staví na přírodovědném poznání, uvědomuje
si jeho omezení i samostatnost estetické oblasti a dotýká se některých
oblastí řešených i dnes v rámci estetiky přírody. (…)
Za základní a charakteristický pro estetický přístup k přírodě
považuje fakt, že ji (na rozdíl od jednotlivých uměleckých druhů)
poznáváme všemi smysly, a toto východisko vlastně tvoří i základ
struktury značné části jeho textu. Pro Zítka je příznačné, že se hned
od počátku nepokouší příliš vymezit estetický postoj k přírodě
vůči umění a estetiku přírody vůči estetice či teorii umění, ale
vůči přírodním vědám, jejichž poznatky jsou mu základní i při
vymezení a popisu fungování základních smyslových vjemů. Přestože
estetiku podle něj určitě nemůžeme redukovat na přírodní vědy, které
z principu nechávají stranou při svém pozorování citovou stránku, je
toto poznání, a vlastně jakékoliv rozumové poznání, nezbytné. Rozumové
poznání tvoří citovému poznání podle Zítka určitý podklad. Jednak nás
zbavuje některých omylů a bludů, v některých případech může pak
přinést přímo normy pro estetické posuzování, též nás upozorňuje na
důležité detaily přírodních jevů či objektů. Vědecké znalosti
odstraňují přílišné subjektivní záliby či akcenty, které by bránily
objektivnímu poznání a ocenění přírody. Schopenhauerovy názory jsou mu
zde varovným příkladem. Ze snahy po objektivitě podle Zítka pramení
zaměření jeho publikace na „detaily jevů přírodních“, nikoli na dojmy
působíví na „celé massy lidstva“, jako jsou Alpy, luční koberce,
sněhové pláně v mlze, písečné pouště atp.
Stibral, Zuska, Dadejík, Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu, Dokořán, Praha, 2009.