Jan Bittner – Deník kastelána
Kasteláni to nemají nikdy jednoduché, život na venkovském zámku
nepřináší příliš mnoho výhod, a pokud je zdejší personál tak trochu
zvláštní, může se z idylického pobytu stát velmi rychle noční můra.
Zvlášť pokud se na zámku začnou dít podivné jevy, jednoduše řečeno,
začne tu strašit. Prozaická prvotina Jana Bittnera je tajemnem naplněná
k prasknutí a žádá si přečtení „na jeden zátah“, přičemž
ohlížet se zpět a postávat dlouho na jednom místě se příliš
nedoporučuje.
V zámku, kde si bývalý kastelán Konrád Wilczke svůj pokoj zaplnil zrcadly a personálu zakázal provádět noční pochůzky, kde má noční hlídač epileptické záchvaty a v barokní posteli se rozvaluje vosková figurína zemřelé dívky v životní velikosti, je na tajemný příběh řádně zaděláno. A aby toho nebylo málo, v zámku se po příchodu nového kastelána a jeho mladé rodiny začnou ozývat záhadné zvuky a alarm se sám od sebe začne vypínat… To jsou jen některé ze záhad, kterými je Bittnerův Deník kastelána napěchován k prasknutí. Až by se zdálo, že je toho na jednu knihu příliš, autor však dávky tajemství odměřuje přiměřeně, takže míst, kde už je koncentrace „tajemna“ téměř křečovitá, není zase tolik, aby to nějak výrazně ovlivnilo celkové vyznění knihy.
Intenzitě vyprávění pomáhá sled krátkých vět, strohých deníkových zápisků, které téměř anti-literárně (snad záměrně) vytvářejí atmosféru pro to, aby se kniha mohla se zatajeným dechem přečíst, a především prožít, na jeden zátah. A o to tady jde především. Je třeba přiznat, že Bittnerův Deník žádné velké hlubokomyslné ambice nemá a ani se za to nijak neskrývá. Ani jedné z výraznějších tematických linií – útěk na venkov – se nedostává nijak hlubší reflexe: „V televizi jsem schopný rozdýchat už akorát Večerníček, a když si Ivanka naladí na rádiu FM a já slyším tuc tuc tuc, občas přerušované slovním průjmem nějakého pičumpajdy, mám pocit, že se z toho otelím.“ Podobný pocit může mít čtenář i v některých pasážích Deníku kastelána.
Až by se zdálo, že je toho na jednu knihu příliš, autor však dávky tajemství odměřuje přiměřeně, takže míst, kde už je koncentrace „tajemna“ téměř křečovitá, není zase tolik, aby to nějak výrazně ovlivnilo celkové vyznění knihy.
Stejně tak
zůstává jen matně nastíněná paralela mezi hledači transcendentálních
zážitků v pravoslavných klášterech, exotickém Laosu nebo v indických
ašrámech a domácím, v kastelánově chápání stejně transcendentálním
a fascinujícím tajemnem venkovského zámku. Bittner tedy staví hlavně na
atmosféře a jeho předností je, že to umí poměrně zdařile. Umně
využívá formy deníku k zaznamenávání bezprostředních reakcí,
zápisků, frustrací, emocí a výkřiků, které se prvoplánově vtírají do
čtenářovy mysli. O to slabší je ale dějová linie, která se hemží
řadou pasáží, nad kterými by zvedl obočí i vyznavač science-fiction
(zázračné vyléčení kastelánovy dcerky Evičky z leukémie, syn hlídače
pohřbený v zámecké kapli apod.), postrádajících výraznější vnitřní
souvislosti s hlavním příběhem. Ale jak si neustále poznamenává
kastelán v deníku: „Ničemu se tady nedivit!“
Deník kastelána je především dobrá zábava, která neurazí ani náročnějšího čtenáře. Bittnerova kniha může být sympatická především tím, že neztrácí smysl pro realitu a v rámci daného žánru si zachovává vlastní tvář. Poněkud nekoncepční žánrové rozkročení mezi sebereflexivními zápisky a zároveň snahou komunikovat se čtenářem je asi nejvýraznější slabinou knihy, přičemž druhá z tendencí se v knize jeví jako ta zajímavější. Ale proč prostě na chvíli nepřipustit, že existují tajemné síly, které můžou hodně rychle změnit všední běh událostí.
Hodnocení: 65 %
Ukázka:
„Otočil jsem se ke dveřím, že půjdu pryč, když jsem spíš
vytušil, než zaslechl, jakýsi pohyb po své pravé ruce. Ještě jsem stačil
zaznamenat prudké máchnutí a pak mi naráz vyrazil z ruky baterku, která
odletěla a při dopadu na zem zhasla. Totálně ochromený, ocitl jsem se
v naprosté tmě.
Ale hned vzápětí jsem v úrovni svého obličeje spatřil dvě nažloutlá
světýlka, která se rychle přibližovala. Instinktivně jsem si zakryl hlavu
a ucítil, jak se o mě něco otřelo. Hrůzou jsem byl úplně bez sebe.
Spustil jsem se na čtyři a začal postupovat směrem, kde jsem předpokládal
dveře. Co chvíli mi nad hlavou prošustilo to velké něco. Myslím, že jsem
v těch okamžicích nebyl daleko od mrtvice. Konečně jsem našel východ a
zavřel za sebou dveře.“
Jan Bittner, Deník kastelána, Jota, Brno, 2008.