Angel aneb Život v Ráji
![angel_intro angel_intro](http://www.nekultura.cz/images/clanky/kultura/film/angel_intro.jpg)
Angel Deverellovou lze bez ostychu označit za poněkud zvláštní bytost – k obvyklým starostem i radostem děvčat svého věku se staví odmítavě a veškerou mladistvou energii vkládá do svého snění a psaní románů, přičemž obě tyto činnosti jednoznačně spadají do oblasti tzv. červené knihovny. Zkrátka a dobře – Angel chce být (a je si jista, že také bude) slavnou spisovatelkou a otravnou realitu, sestávající z bytu nad hokynářstvím své usoužené matky v provinčním městečku a nudné školy, se na cestě za úspěchem rozhodne přehlížet. Jednoho dne se však najde někdo, pro koho její sny nejsou pouhými ztřeštěnými dívčími představami – londýnský nakladatel Theo Gilbright. Angel se tak dočká vydání svých knih a co víc – vytoužené slávy a bohatství. Když nadto získá srdce milovaného muže, malíře Esmého, a přátelství jeho sestry, oddané Nory, a s oběma se nastěhuje do nového domu s příznačným názvem Paradise – Ráj, zdá se být míra jejího štěstí dovršena. Přichází však první světová válka a jejímu ničivému vlivu neunikne ani idylický svět mladé spisovatelky...
"Přes svůj záměr vytvořit líbivý, emocemi přetékající a vysoce ornamentalizovaný film ponechává režisér snímku Angel tragický konec jeho knižní předlohy - právě nenásilný přerod romantické komedie v tíživé drama patří ve výsledku k hlavním kladům Ozonova filmu, který se tak stává jakýmsi filmovým "Bildungsromanem" o (nedobrovolném) dozrání hlavní hrdinky." |
Hlavní hrdinku tohoto Ozonova snímku ztvárnila Romola Garai, která se objevila například ve filmu Woodyho Allena Sólokapr či nedávno uvedeném animovaném snímku Renesance. V roli Angel předvádí obdivuhodný výkon, když přesvědčivě pokrývá širokou škálu hrdinčiných výrazů, sahajících od počáteční naivity přes úspěchem živenou excentričnost až po finální beznaděj. Angel je v jejím podání bytostí často až nesnesitelnou, přesto nepostrádá nádech okouzlující rozpustilosti, která ji pak i v nejvypjatějších okamžicích poněkud zlidšťuje. Herecký projev Michaela Fassbindera, představitele hrdinčiny osudové lásky, již není tak výrazný – což je ostatně případ i dalších herců/postav, kteří kolem titulní hrdinky obíhají podobně jako planety kolem své hvězdy, odkázáni na světlo, jež vyzařuje. Za zmínku ještě stojí zkušený televizní i filmový herec Sam Neill coby nakladatel Theo Gilbright. Poněkud neživotně působí Lucy Russell v roli Esmého sestry Nory, jejíž nezištná oddanost z ní činí postavu takříkajíc šustící papírem.
Historický film Angel – dosud nejdražší Ozonův snímek – byl natočen podle stejnojmenné románové předlohy z pera britské spisovatelky Elizabeth Taylorové (1912–1975). Autorka dvanácti románů, pěti svazků povídek a jedné knížky pro děti se ve své době těšila přízni čtenářů, kritiky však byla její tvorba přehlížena jako pouhé čtení pro ženy. Kniha Angel se zabývá tématem v rámci jejích děl dosti častým – vztahem umělce ke světu. K postavě samotné Angel pak Taylorovou inspirovala skutečná spisovatelka Maria Corelliová, oblíbenkyně královny Viktorie.
Francois Ozon vytvořil film ve stylu melodramat natáčených v době vydání knižní předlohy (1957). Divák se tak setkává s barvami hýřícím (až kýčovitě působícím) snímkem a la červená knihovna, kde vedle pestré palety barev a množství úchvatných kostýmů nechybí ani nepostradatelná sladce romantická hudba (skladatel Philippe Rombi). Nejnápadnějším odkazem ke starým sladkobolným filmům je však bezesporu použití techniky zadní projekce (záběry postav ve zdánlivě jedoucím, přitom však stojícím vozidle na pohyblivém pozadí). Přes svůj záměr vytvořit líbivý, emocemi přetékající a vysoce ornamentalizovaný film ponechává režisér snímku Angel tragický konec jeho knižní předlohy – právě nenásilný přerod romantické komedie v tíživé drama patří ve výsledku k hlavním kladům Ozonova filmu, který se tak stává jakýmsi filmovým "Bildungsromanem" o (nedobrovolném) dozrání hlavní hrdinky.
Film Angel možná nepatří k nejlepším snímkům režiséra Francoise Ozona, přesto by si však coby zajímavý experiment zasloužil pozornost českých diváků. Navzdory obtížně vstřebatelné postavě hlavní hrdinky a (záměrně) kýčovitým historickým kulisám se totiž jedná o snímek nepostrádající vtip ani napětí, a to v míře, o jaké si filmy běžně označované za "červenou knihovnu" mohou leda nechat zdát.
.:Trailer:.
Hodnocení: 70 %
Angel (Velká Británie / Belgie / Francie 2007)
Režie: Francois Ozon
Scénář: Martin Crimp, Francois Ozon
Námět: Elizabeth Taylor
Hudba: Philippe Rombi
Hrají: Romola Garai (Angel), Michael Fassbender (Esmé), Lucy Russell (Nora), Charlotte Rampling (Hermione), Sam Neill (Theo)