Paříži, miluji Tě (Paris, je t'aime)

Dopředu musí být oznámeno, že Paříži, miluji Tě bude lahodit spíše oku ženskému a sentimentálnímu (ne tak sentimentálnímu jako u Lásky nebeské). Avšak ani ti, co takové oko nemají, se v kině nudit nebudou. Krátké filmové povídky se střídají rychle, jsou prokládány reálnými záběry pařížského života a doprovázeny roztomilou hudbou Pierra Adenota. Dohromady utváří jakousi turistickou příručku. Každý příběh se totiž odehrává v jiném městském obvodu a zaobírá se jiným sociálním prostředím.
Paříži, miluji Tě lze charakterizovat také tím, že každý tvůrce do své povídky skryl pro něj to nejmilovanější. Gurinder Chadha opět zfilmovala příběh o dívce bourající konvence; tentokrát ne o Indce (Blafuj jako Beckham), ale o muslimce. „Když mám na sobě šátek, cítím, že mám nějakou víru. Identitu. Cítím se dobře. A v tom je také krása.“ Isabel Coixet se znovu zajímá o předčasný odchod ze života. Hlavní postavou ale není žena, která umírá (Můj život beze mne), ale muž, který ženu ztrácí. „A všechny, i ty nejvšednější věci, měly jiný význam od té doby, kdy si uvědomil, že to pro ni dělá naposledy.“ Alfonso Cuarón svoji povídku s Nickem Noltem natočil v jednom nepřetržitém záběru se steadycamem (stejnou techniku použil v Potomcích lidí). Alexander Payne v poslední povídce filmu s Margo Martindale řeší stárnutí a potřebu něco změnit. „Můžu vám jenom říct, že jsem cítila současně radost i smutek. Ale ne velký smutek. Protože jsem cítila, že jsem naživu.“
Avšak ve skrumáži režisérů nejvíc zaujmou bratři Coenovi. Jejich „Tuileries“ se Stevem Buscemim v roli amerického turisty není jen krásnou filmařskou a hereckou prací. Díky ní pochopíte, jak se dá přejít od myšlenky na město milenců k upozornění „eye contact should be avoided – očnímu kontaktu se vyhýbejte“ a k praktickému pochopení významu věty „Qu’est ce que tu regardes, connard? – Na co čumíš, vole?“
I přesto, že ne všichni tvůrci a herci jsou evropského původu, je Paříži, miluji Tě filmem evropským, citlivým a harmonickým. Staré se tu křižuje s novým, složité s jednoduchým. Buď musíme přemýšlet, nebo jen cítit. Jediným nedostatkem asi je, že některé povídky by si zasloužily delšího vyprávění.
Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Pařížský zval ku lásce hlas, kde filmový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mim; muž černý zemřel touhou k ní, upírka mu dala pít z dlaní svých, věž Eiffelovu kreslí stín…

Režie: Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Alexander Payne, Walter Salles, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Gus Van Sant, Ethan Coen
Scénář: Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Alexander Payne, Walter Salles, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Gus Van Sant, Ethan Coen
Kamera: Pierre A?m, Maxime Alexandre, Michel Amathieu, Bruno Delbonnel, Eric Gautier, Frank Griebe, Eric Guichard, Jean-Claude Larrieu, Denis Lenoir,Kathy Li,Pascal Marti, Tetsuo Nagata, Matthieu Poirot-Delpech, David Quesemand, Pascal Rabaud, Michael Seresin, Gérard Sterin
Hudba: Pierre Adenot, Michael Andrews, Reinhold Heil, Johnny Klimek, Marie Sabbah, Tom Tykwer

Hrají: Ben Gazzara, Steve Buscemi, Natalie Portman, Gena Rowlands, Gaspard Ulliel, Marianne Faithfull, Javier Cámara, Ludivine Sagnier, Nick Nolte, Leonor Watling, Bob Hoskins, Fanny Ardant, Yolande Moreau, Elias McConnell, Willem Dafoe, Juliette Binoche, Elijah Wood, Margo Martindale, Gérard Depardieu, Rufus Sewell, Alexander Payne, Emily Mortimer, Wes Craven, Maggie Gyllenhaal, Miranda Richardson, Sergio Castellitto, Barbet Schroeder, Catalina Sandino Moreno, A?ssa Ma?ga, Olga Kurylenko, Melchior Belson, Adel Bencherif
Délka: 120 minut
Česká premiéra: 1. 5. 2008