Můj krásný svět v Paláci Akropolis
Šílenství, ale zároveň roztomilá něha, to jsou základní kameny režijní koncepce Vladimíra Morávka. Zručně si hraje si s detaily onoho krásného uzavřeného světa penzistky Vilmy, od pomalých, skoro rozklepaných pohybů až po naučené rituály jejího každodenního života. Snad každý v ní pozná tu svou babičku – až přehnaně starostlivou a pečující, avšak stereotypní, neustále si upřímně trvající na svém. Tím vším může být otravná, pro to vše ji ale musíme milovat. A o Vilmě v podání Anežky Kubátové to platí stonásob. Inscenace samozřejmě nepostrádá velkou míru stylizace (vždyť všem třem herečkám je dohromady asi tolik, kolik jen jedné z penzistek, které představují), nicméně právě jakási naivní něha, kterou Anežka Kubátová do své Vilmy vtěsnává, je přesvědčivá a velmi na místě.
Nicméně ani Zdeňka (Andrea Buršová) a Bětka (Ivana Hloužková) nezůstávají pozadu. Svými morbidními, ale pro důchodce tak typickými řečmi o bolestech, nemocech a úmrtích svých bližních působí na jednu stranu vážně, ale na druhou až cynicky vtipně. Jsou totiž tím druhým pólem penzistů u nás, těch věčně naštvaných, nespokojených, ale také realistických – smrt jim klepe na dveře každým okamžikem a nic pro ně už nemá cenu. Proto se zákonitě dostávají do konfliktu s nadšenou, ale i trochu bláznivou Vilmou. A tu se dostává do popředí hlavní motto inscenace: „Život je krátký, člověk si ho musí umět užít.“ Každá z nich to ale chápe po svém.
Inscenace je značně expresionisticky laděná, jako by přímo vystřižená z německých hororových filmů třicátých let – bílé masky, černé výrazné oči, úderná hudba a byt, který vyhlíží spíš jako smrdutá neprostorná kobka než jako útulný byt kdesi v Brně. Je plný všech nepotřebných věcí z katalogů, které Vilma s láskou a péčí sbírá, ale jinak jako by postrádal ducha. Ačkoli není tu nouze ani o démona, jak už je ostatně u Morávka dobrým zvykem. Zpočátku promlouvá ze staré skříně, později z televize Tesla, kde právě běží Tři sestry od Čechova, symbolicky provázející celou inscenaci, a nakonec, když je z televize uvolněn, zasahuje přímo do života a jednání postav v nejvypjatější situaci příběhu.
S Vilmou a jejím světem to nakonec nelze vydržet, přepětí jejích přítelkyň vybuchuje jako sopka a upřímnost si razí svou cestu na povrch věcí. Ke všemu se vnucuje zásadní otázka, kde Vilma bere peníze na všechno to katalogové zboží? Na závěr přichází i několikrát zmiňovaná přítelkyně, penzistka Vlasta. Ale je to trochu jiná Vlasta, než jakou čekaly. Ale to už netřeba prozrazovat, to laskavý čtenář a potencionální divák zjistí, pokud se přijde na inscenaci podívat.
Provázek inscenací „Můj krásný svět“ navazuje na tradici svých provázkovských klauniád, kde je tentokrát ve středu pozornosti klaun-žena. Zde jsou dokonce tři, jedna lepší než druhá a tak tahle klauniáda v moderním, až skoro existenciálním hávu stojí za to. Provázek dokázal, že o své místo na špici českých divadel jen tak nepřijde a v nájezdu na pražského diváka může směle pokračovat.
MŮJ KRÁSNÝ SVĚT (zatímco v televizi běží Tři sestry od Čechova)
Režie, scéna: V. Morávek
Dramaturgie: L. Němečková
Kostýmy: E. Morávková
Hudba: D. Smečka
Zvláštní poděkování: M. Chocholoušek
Rok premiéry: 2008
Psáno z představení 9. 6. 2008 v pražském paláci Akropolis.