Mayenburgova Tvář v plameni ve vršovickém HarOldu
Skupina Oldstars připravila skutečně aktuální inscenaci. Jak pro všechny vyznavače emo stylu, tak pro všechny ty, kteří mají chuť něco podpálit. Po několika letech opětovně sáhla v režii Tomáše Staňka k textu Mariuse von Mayenburga „Tvář v plameni“. Text nastudovali již před několika lety, a coby teenagerskou výpověď ho uvedli v pražském klubu Mlejn. Tehdy měl skandální text o mladém pyromanovi Kurtovi, který má kromě problémů s rodinou, se světem a sám se sebou také poměr se svou sestrou, značný úspěch.
Jen málokterý text docela přesně (a dost často i brutálně) reflektuje, co se teenagerům honí hlavou. Po letech je zajímavé sledovat, jak herci vyrostli a dospěli a jak se se svými mladistvými postavami vyrovnali. „Tehdy to byla hra skutečně o nich, byla pro ně autentická, dnes už je pro herce skoro zajímavější hrát jejich rodiče,“ říká o inscenaci Tomáš Staněk.
Tvář v plameni je příběhem mladého Kurta, který se bůhvíproč baví tím, že zapaluje, na co přijde. Svou obsesi dožene tak daleko, že už není většího experta na hořlaviny a výbušniny, než je on, a v ohrožení je minimálně půlka Berlína. Do svého koníčka zainteresuje postupně i svou mírně šílenou sestru Olgu, se kterou ještě navíc prožije svůj první sexuální zážitek. Šmíruje ji, dotýká se jí, zkoumá její tělo, a nakonec se s ní i vyspí. Ale pořád je to jeho sestra. Vše se děje tiše pod peřinou, rodiče (byť mají podezření, že se něco děje) to nekomentují a neřeší, nebo to alespoň předstírají. Problém nastane, když si Olga přivede domů přítele Pavla, který mluví jen o motorkách, a navíc si velmi padne do oka s otcem. V Pavlovi sice Olga najde oporu, ale pořád v hloubi duše myslí na Kurta, začne jím být skutečně fascinována. A Kurt navíc Pavla nesnáší. Situace se vyhrotí pod vlivem Kurtova pyromanství, které si už neklade žádné meze, a neschopnosti rodičů věc nějak radikálně řešit – Kurt je převezen na venkov a Olga se tváří, že je ve vztahu s Pavlem vše v pořádku – přesvědčí o tom i rodiče, ale sama moc dobře ví, že je to přesně naopak. Vše se pomalu, ale jistě rozpadá, a nakonec končí v jednom velkém plameni.
Text doplňuje dramaturgii generačního divadla, kterou skupina Oldstars razí prakticky od svého založení. Čas od času se obrací ke skandálním textům, mezi něž Tvář v plameni jednoznačně patří. Je to text z roku 1997, který ale i dnes dráždí aktuálními tématy (incest, konflikt s rodinou, pocit nepochopení a vyčlenění ze společnosti) a nezvyklým suchým humorem, který ho velmi pěkně koření. Svou „obyčejností“ ukazuje, že podobného Kurta může mít doma každý z nás, a jak dokazují média, dost často i má.
Podstatnou devízou inscenace jsou především herecké výkony. Tomáši Kotrbovi (v alternaci s Jiřím Konvalinkou) Kurta baštíme od začátku, nepochybně by jeho zvrácené alter ego bylo přesně takové. Kdyby se tvůrci pokusili o určitou stylizaci do „emo“ teenagera, k němuž má Kurt z dnešního pohledu nejblíže, bylo by to už moc. Tomáš Kotrba nepotřebuje mít černé vlasy, patku a řezat se žiletkami. Herci stačí mít na sobě pouze velké boxerky, nepřítomný výraz, záchod a mikrofon a dokáže úplně vše. Jeho sestru Olgu hraje Madla Rutová (alternace Aška Luhanová) – a platí pro ni to samé v bledě modrém. V očích jí svítí dva plameny, jakási nepochopitelná touha po něčem, co zjevně ani sama není s to pojmenovat, to celé v nepřítomném výrazu, jako by už od narození existovala mimo tento svět. A přesto na tváři záhadný a velmi dráždivý úsměv. Uhrančivá bytost. Motorkářem Pavlem je Martin „Steve“ Luhan, který si svého burana v kožené bundě vyloženě užívá. Je nad věcí, celkem v pohodě a je to právě on, kdo je zdrojem onoho suchého humoru v inscenaci. Ne, že by celou věc komentoval, spíše ze sebe dělá ještě většího blbce, než je. Ale zároveň je to asi jediná normální postava na jevišti. A pak jsou tu ještě rodiče. Otec (Matěj Morávek, alternace Mirek Beránek), začtený do novin, neochotný cokoli řešit a objevující v Pavlovi „staré dobré časy“, a starostlivá matka (Anče Řezníčková), která své děti tak přehnaně miluje, že jim vlastně vůbec nerozumí. Dohromady je to model zdánlivě všední, ale tragické rodiny. Baví nás, protože se v ní v mnohém poznáváme.
Tomáš Staněk zvolil pro vícevrstevnaté vyprávění textu filmové střihy. Poradil si tak i s celkovou scénografií v malém prostoru Harolda. Světlem jsou odděleny jednotlivé pasáže a niterné promluvy Kurta a Olgy u mikrofonů. Chvíli jsme v nich mimo čas a prostor (například když nám Kurt hned ze začátku sdělí, že si pamatuje svůj vlastní porod) a hned se zase vracíme do reality – například k jídelnímu stolu, okolo něhož celá rodina sedí, aniž by si byla ochotna říct jediné slovo. A když si ho řekne, je z toho nějaký průšvih. Dominantou scény je bílý závěs, za nímž se skrývá záchodová mísa, na níž Kurt rád tráví většinu svého času. Zde je pouze sám se sebou a odsud (občas) může šmírovat svou sestru. A potom s ní vleze do jedné postele, kde se přímo před zraky diváků dějí neuvěřitelné věci.
Tvář v plameni je kontaktní inscenace, divák vše sleduje asi s půlmetrovým odstupem a daří se ho velmi dobře vtáhnout do děje. O to zajímavější jsou potom jeho spontánní reakce.
Tvář v plameni je kontaktní inscenace, divák vše sleduje asi s půlmetrovým odstupem a daří se ho velmi dobře vtáhnout do děje. O to zajímavější jsou potom jeho spontánní reakce. A z určitých úhlů (které raději nebudeme prozrazovat) si přijde i na své, když se Olga nebo Kurt převlékají či spolu zalezou pod peřinu. Nehraje se tu s žádnými náznaky, jde se docela tvrdě na věc. Tím spíš inscenace (stejně jako před lety) provokuje a funguje. A o to větší zážitek to potom pro diváka je.
Zhlédl jsem obě verze této inscenace a nelze říct, ani s odstupem těch několika let, která z nich byla lepší. Ta první působila více autenticky, druhá je pak zajímavá pro sarkastický nadhled a závažnost tématu. Ztuhlého úsměvu na rtech se jen tak nezbavíte.
OLDstars, umělecká skupina, Praha
Marius von Mayenburg: Tvář v plameni
Hudba: Matěj Křístek
Výprava: Jakub Štěpán
Překlad: Jiří Balvín
Úprava a režie: Tomáš Staněk
Hrají: Kurt: Tomáš Kotrba / Jiří Konvalinka
Olga: Aška Luhanová / Magdalena Rutová
Matka: Lenka Kohoutová / Anče Řezníčková
Otec: Jaromír Beránek / Matěj Jan Morávek
Pavel: Martin Steve Luhan
Premiéra: 27. listopadu 2009 v pražském HarOldu