Dvojí tvář Hypermarketu
Umělecká skupina Oldstars se ve své nové inscenaci Hypermarket rozhodla společně s jejím autorem Viliamem Klimáčkem pozastavit nad životem v obřích hypermarketových sítích. Inscenace je v HarOLDu, sklepním prostoru, který Oldstars vybudovali jako svou domovskou scénu, druhým projektem na stejné téma. Po inscenaci Hereckého studia 99,90 v režii Zuzany Malé nastudoval Klimáčkův text Tomáš Staněk.
Obě inscenace se skvěle doplňují. Zatímco 99,90 je autorským počinem, jakousi scénickou koláží inspirovanou nejen Klimáčkem, ale i reálným životem běžného hypermarketu a vznikla na základě terénních pozorování v hypermarketech a kolektivních improvizací před očima ochranky, OLDSTARS se naproti tomu zabývají osudy lidí s hypermarketem úzce svázaných, kde je obří obchodní monstrum vlastně jen výchozí kulisou. Zatímco v případě první inscenace je scéna narvaná k prasknutí vším možným (i nemožným), co lze v obchodních řetězcích koupit, a hypermarket je všude kolem nás, v druhém případě se pracuje s naprosto minimalistickou scénou, kde je nejpodstatnější všudypřítomná autentická projekce z bezpečnostních kamer. Každou chvíli tak čekáme, kdy se na ní objevíme my sami při našem běžném nákupu sestávajícím z bloumání nad hromadou široké nabídky neustále toho samého sortimentu.
„Den, kdy jste nebyli nakupovat, považujte za ztracený!“
V Hypermarketu jde, jak praví synopse inscenace, o tragikomický příběh pěti nešťastníků, životních ztroskotanců, žijících si své fádní a stereotypní životy a bloudících atraktivní džunglí hypermarketového světa – recitátorky hypermarketových reklam, neúspěšné herečky, estébáka, manažera a prostitutky. Všichni se jednoho dne potkávají v hypermarketu. Někteří tu pracují, někteří nakupují, někteří provokují. Estébácký donašeč, na začátku společenský i politický outsider, je s touto rychlou dobou, kde včerejšek jako by ani neexistoval, nadmíru spokojen. Zdá se mu totiž, že zase přichází jeho chvíle. Je z něj zaměstnanec hypermarketové bezpečnostní služby a hlad po fízlování mu zůstal i po letech. Kdysi úspěšná recitátorka, nyní hlasatelka v hypermarketu je naopak, jak se nám může zdát, navzdory slavné minulosti zcela bez perspektivy. A nejen proto, že je nevyléčitelně nemocná! Mladá, znuděná prodavačka, provokativně kouřící své jointy, se nečekaně dočká rychlé společenské degradace. Šéf, úspěšný manažer, ji vyhodí. Jeho vztek a agrese mají své pozadí, stejně tak jako její počáteční provokace. Oba se znovu potkají, ona se přes „kariéru“ dálniční prostitutky stane hvězdou, on bude jejím manažerem. Doma na něj čeká žena, druhořadá herečka, donekonečna dabující stupidní telenovely. Každý z nich chce využít svou poslední šanci. Čím hlubšího dna každý z nich dosáhne, tím výše se vymrští. A naopak!
Jakmile vstoupíte do hypermarketu, nemůžete z něj odejít nepoznamenaní. Hlas Velkého Bratra (v případě Klimáčkovy hry se mění v hlas Velké sestry), který se jako povedený leitmotiv nese oběma inscenacemi, bude ještě hodně dlouho úchylně příjemným tónem upozorňovat na „neobvyklou akční slevu svítících vodovodních kohoutků v pátém patře“. V Hypermarketu se změní téměř na modlitbu v tom obřím obchodním chrámu a v 99,90 vám pak pomocí tohoto hlášení dokážou za improvizovanou a mnohdy ironicky nadnesenou slevu (to když už fakt neví kolik čeho za co) střelit opravdu cokoli.
„Hypermarket je vzrušující místo. Vyvolává pocit neomezených možností. Jdete si koupit žvýkačky a odcházíte s mikrovlnkou. Lidi se vrátí z nákupů a doma si napětí vybíjejí sexem. Třiatřicet procent početí je způsobeno návštěvou hypermarketů.“
Vyznění obou inscenací je i přes značnou komičnost a ironii vlastně děsivé. Vstupujete sem jako do chrámu komerce a herci vás v 99,90 přesvědčí o tom, že všechno, co vám nabízejí, bezpodmínečně potřebujete a v Hypermarketu vám zase ukážou, že tomuto na první pohled krásnému a přemírou všeho možného oplývajícímu světu prostě nemůžete uniknout. Hypermarket je totiž „svět, kde je k mání vše, až na to podstatné". A všichni jsou tak sugestivně přesvědčiví, že ještě dlouho po odchodu z představení máte chuť místo do své milované samoobsluhy zamířit do nejbližšího „obchoďáku“.
99,90
Autorská inscenace Hereckého studia
Režie: Zuzana Malá
Hrají: Matyáš Řezníček, Petr Pulc, Tomáš Prašivka
Urbánek, Michal Ašenbryl, Jakub Dušek, Marijka Václavková, Pavla
Ouřadová, Katka Tyšlerová, Nikolas Spousta a Honza Pexa.
Viliam Klimáček: Hypermarket
Režie: Tomáš Staněk
Výtvarné řešení a videoprojekce: Jakub Štěpán
Hudební spolupráce: Matěj Křístek
Hrají: Kateřina Wienerová, Alexandra Košťálová, Marie
Helebrantová, Martin Steve Luhan a Matěj Morávek.
Premiéra 8. 9. března 2009 ve vršovickém sklepním prostoru HarOLD.